Czy matematyka może być piękna i fascynująca?…

Na to pytanie mogą odpowiedzieć (twierdząco?) uczniowie, którzy 25 marca 2011 r. wzięli udział w Dniu Wydziału Matematyki i Informatyki UJ. 59 uczniów wraz z nauczycielami miało okazję wysłuchać dwóch wykładów oraz wziąć udział w czterech warsztatach tematycznych.

Podczas pierwszego wykładu można się było przekonać, że niejedno zadanie matematyczne kryje w sobie specyficzny urok – ma bardzo krótkie rozwiązanie, ale wielką sztuką jest wpaść na to rozwiązanie. Drugi wykład poświęcony był krągłości i można było się dowiedzieć, czy kształt, który wygląda na okrągły, faktycznie jest kołem., co wspólnego mają wiertła, mogące wywiercić kwadratowe dziury, i. silniki sportowej Mazdy RX-8.
Zajęcia warsztatowe umożliwiły uczniom aktywny udział w poznawaniu i rozwiązywaniu problemów matematycznych i informatycznych. Można się było przekonać, że dowody twierdzeń matematycznych pełne są delikatnych punktów. Niejednokrotnie drobne zaniedbanie prowadzić może do skrajnie absurdalnych wniosków, które wywracają nasz świat do góry nogami. Młodzież dowiedziała się, jak w łatwy sposób można „udowodnić”, że 1=0, suma liczb dodatnich jest ujemna, a każdy trójkąt jest równoramienny. Można było również odbyć krótką „wycieczkę” w przestrzeń czterowymiarową i obejrzeć kilka obiektów czterowymiarowych, czy też dowiedzieć się, jak funkcjonuje GPS i jak sobie radzić w miejscach, gdzie nie działa.
Takie „matematyczne” wycieczki pozwalają przekonać się, że „królowa nauk”, chociaż może niektórym wydawać się trudna, wcale taka nie jest. Jest za to piękna, fascynująca i pożyteczna!
25 marca 2011

Partnerzy

Instytucje i firmy współpracujące z 1 LO w Limanowej.

MEN
CKE
OKE
KO
Starostwo Powiatowe
UM
Parafia MBB Limanowa
UP
AGH
UP JP2
Skip to content