10 października, z okazji Światowego Dnia Zdrowia Psychicznego, w I Liceum Ogólnokształcącym przygotowano szereg inicjatyw mających na celu promowanie dbania o zdrowie psychiczne i radzenia sobie ze stresem. W ramach obchodów uczniowie mogli zapoznać się z dekoracjami oraz gazetkami tematycznymi, które obejmowały takie zagadnienia jak: sposoby radzenia sobie ze stresem, dbanie o zdrowie psychiczne oraz praktyczne porady, jak postępować w przypadku ataku paniki. Ważnym elementem była także przygotowana przez uczniów i nauczycieli inicjatywa „Słoik Pozytywnych Myśli”, z którego każdy mógł wylosować inspirujące cytaty i motywatory, aby poprawić sobie nastrój.
Ponadto, młodzież z klasy 4D, pod opieką pedagoga szkolnego oraz księdza Stabrawy, udała się do Centrum Zdrowia Psychicznego w Szpitalu Powiatowym w Limanowej. Uczniowie mieli niecodzienną okazję zwiedzić Oddział Dzienny Psychiatryczny oraz Poradnię Zdrowia Psychicznego. Podczas wizyty odbyły się spotkania z psychologiem i psychiatrą, którzy przybliżyli młodzieży kwestie związane z opieką psychiatryczną, metodami wsparcia osób z zaburzeniami psychicznymi oraz znaczeniem profilaktyki w codziennym życiu.
Cała inicjatywa miała na celu zwiększenie świadomości na temat zdrowia psychicznego oraz rozwijanie empatii i zrozumienia wobec osób zmagających się z problemami psychicznymi. Obchody w naszej szkole były ważnym krokiem w promowaniu otwartości młodzieży na kwestie zdrowia psychicznego oraz budowaniu wsparcia w społeczności szkolnej.
Obchodów Międzynarodowego Dnia Zdrowia Psychicznego w naszej szkolenie dosłownie nie dało się nie zauważyć, ponieważ postanowiliśmy uczcić go przychodząc ubrani stroje lub dodatki w zielonym kolorze. Dlaczego właśnie tym? Bo symbolizuje nadzieję, odnowę i równowagę – wszystko to, co jest ważne dla naszego zdrowia psychicznego. Wypełnione zielenią klasy i korytarze przypomniały nam, jak ważne jest dbanie o siebie i o innych.
Dzień ten uczciliśmy też dobrym słowem, a konkretnie „słowami, które dodają skrzydeł”. Każdy z uczniów mógł przygotować kolorowe kartki z miłymi, motywującymi wiadomościami dla wybranych przez siebie osób, które zostały im wręczone w tym wyjątkowym dniu. Najlepszą recenzją tej akcji były uśmiechy naszych uczniów, które pokazały, że życzliwość i małe gesty mają ogromny wpływ na samopoczucie innych.
Nie zabrakło też odrobiny rywalizacji. W ramach konkursu plastycznego „Mental health matters” uczestnicy przygotowali prace poświęcone wadze dobrego samopoczucia, wsparcia emocjonalnego oraz równowagi w życiu. Konkurs był nie tylko okazją do twórczej ekspresji, ale także przestrzenią do głębokiej refleksji na temat tego, jak ważne jest, by w życiu codziennym dbać o swoje emocje.
W tym dniu odbył się również, tylko pozornie prosty, konkurs na rozwiązanie krzyżówki, której hasła związane były jego obchodami. To angażujące zadanie pokazało, że edukacja o zdrowiu psychicznym może przybierać nawet najprostsze formy i nadal mieć ogromny wpływ na nasze postrzeganie samych siebie i naszego samopoczucia.
Oba konkursy były narzędziem do budowania większej świadomości i zrozumienia istoty zdrowia psychicznego.
Obchody Międzynarodowego Dnia Zdrowia Psychicznego zakończyliśmy wyjątkowym seansem filmu „W głowie się nie mieści”. Chociaż w pierwszej chwili wydaje się, że tytuł skierowany jest do młodszej widowni, to niesie głębokie przesłanie dla osób w każdym wieku.
Uczniowie mieli okazję zrozumieć, że zdrowie psychiczne to nie tylko kwestia unikania problemów czy trudnych emocji, ale także umiejętność radzenia sobie z nimi i akceptowania ich jako części nas samych. Seans pokazał, że czasami trzeba pozwolić sobie na smutek czy złość, aby móc w pełni docenić radość i spokój.
Film podkreślił, jak istotne jest wsparcie emocjonalne – dla siebie samego, ale także dla przyjaciół, rodziny i kolegów z klasy. Animacja przypomina, jak ważna jest otwarta rozmowa o emocjach i troska o zdrowie psychiczne. Dzięki seansowi młodzi ludzie mogli zrozumieć, że wszystkie uczucia mają swoje miejsce i są potrzebne, a ich akceptacja jest kluczem do zdrowia i równowagi.























